Studie aan de Stellenbosch University in Kaapstad!

Once upon a time... A baboon stole my camera

Afgelopen week kreeg ik een typische vraag van een Zuid-Afrikaan. Een vraag die ons, zijnde internationale studenten, wel vaker wordt gesteld. Ik zal eerst even de situatie uitleggen.
Joen en ik gingen naar de bioscoop, zonder enige voorkennis zijn we naar de Somerset-West mall gereden. Daar aangekomen besloten we, door middel van het tossen van een munt, kaartjes te kopen voor de film 2012. Helaas moesten we ongeveer een uur wachten voordat deze zou beginnen. In deze 60 minuten zijn we naar een gamehall gegaan, dit is zo'n hal waar je tegen betaling op machines kunt spelen (flipperkast, poolen, bowlen, racen, et cetera). In Europa had ik dit nooit gedaan, maar hier kosten de muntjes slechts 10 eurocent dus dat kon er wel vanaf.

Op gegeven moment besloot Joen twee cola te bestellen aan de bar, omdat hij wat lang weg bleef ging ik hem opzoeken. Ik vond hem in gesprek met de barvrouw. Een vrouw van ergens in de 30, waar je een erg leuk gesprek mee kon hebben. Ik besloot in te haken en we praatten voor een aantal minuten, totdat ik de volgende vraag kreeg: 'I'm sorry, but can I ask you something?'. Hierop gaf ik het antwoord dat ze mij alles kon vragen, wist ik veel...

'I was wondering... Are you gay?'

Ik verslikte me letterlijk in mijn cola en probeerde de vrouw vervolgens uit te leggen dat wij, nee niet gay zijn, maar juist dat wij Europees zijn. Europeanen kleden zich immers wat beter dan Afrikanen en daardoor zien wij er soms misschien wat verkeerd uit.
Vervolgens, begon ze te vertellen dat het geen schande zou zijn en dat we best konden zeggen wanneer het wel zo was... Blijkbaar was het schip niet meer te redden want ze was redelijk overtuigd van zichzelf. Vervolgens zei Joen: 'Come on lifepartner, let's go somewhere else' en zo gezegd zo gedaan.
Zoals ik in de eerste regel zei, is dit wel vaker gebeurd. Mensen zien ons aan als homo, omdat wij ons blijkbaar beter kleden en wat beschaafder gedragen dan Afrikanen. Maakt verder niet uit, het brengt zoals in dit geval grappige situaties naar voren.

Wat overigens ook het vertellen waard is, heeft betrekking op de bioscoop. In de afgelopen 3 weken zijn we naar ongeveer elke film geweest die recentelijk uitgekomen is (van 2012 tot Convictus, Law Abiding Citizen tot The Ugly Truth). We doen dit met enige regelmaat, aangezien de bioscoopkaartjes hier ongeveer 2 euro kosten. Waar veel mensen in Europa films downloaden vanwege de belachelijke bioscoopprijzen, gaat iedereen hier in een impuls naar de film. Het maakt niet uit of de film een superhit is of niet, wanneer je slechts 2 euro betaald voor een kaartje. Ik denk dat dit een goede zet zal zijn voor de Nederlandse bioscopen; prijzen verlagen, in plaats van blijven verhogen.

Desalniettemin! De afgelopen dagen hebben in het teken gestaan van nog even activiteiten ondernemen die nog op mijn things-to-do lijstje stonden, aangezien ik aankomende dinsdag alweer vertrek uit dit mooie continent! Zo zijn we op woensdag naar de Crystal Pools gegaan, nabij Strand en Gordons Bay. De Crystal Pools zijn een reeks natuurlijke pools, gevormd door watervallen. Het is eigenlijk een trap van watervallen en ieder plateau waar het water invalt vormt een pool. Het is echt prachtig om te zien, het is onbegrijpelijk dat dit puur natuur is en dat er geen mens aan te pas is gekomen. Verder kun je van de watervallen afspringen in de pools. Dit natuurgebied bevindt zich op een privately owned area en het kost ongeveer een uur om er naartoe te hyken. Dit is het echter meer dan waard! Het water is erg helder, verfrissend en de natuur is prachtig. Er is helaas één nadeel aan het geheel, en daar wordt op de entreeticket ook naar verwezen: 'Watch Out! You are now entering baboonland'.

We merkten de bavianen op de heenweg al op, wanneer ze meermaals ons pad blokkeerden en wij een andere route hebben moeten kiezen. Toen wij bij een van de pools aankwamen besloten we op een rots omringd door water te klimmen (de bavianen houden niet van water). We legden onze spullen neer en gingen zwemmen. De bavianen hadden we al gezien, ze probeerden meermaals spullen te pakken van de Afrikaners die nog tussen onszelf en de bavianen in lagen. Wij achtten onze spullen dus wel veilig, ze zouden heus niet door die groep mensen heen rennen op weg naar onze plek. We zwommen de pool over en toen we aan de overkant waren keken we terug en zagen we een baviaan tussen de mensen door rennen op weg naar onze spullen. Hij twijfelde even omdat het wel erg dicht bij het water was, maar toch sprong hij naar onze rots toe en begon onze spullen te bekijken.
Wij doken als de wiedeweerga het water in om terug te speren naar onze spullen. Onderweg merkte ik op dat de baviaan mijn handdoek omhoog hield om te bekijken. Ik dacht; 'Neem aub de handdoek mee en laat de rugzakken liggen'. Blijkbaar was de handdoek niet naar zijn smaak want hij liet hem liggen, daarentegen ging hij er met mijn daypack vandoor! Wat zat daar in? Mijn nieuwe spiegelreflex camera + extra lens. Een van de Afrikaners rende gelukkig achter de baviaan aan en toen wij eenmaal weer op het droge stonden wist hij te vertellen onder welke rots hij zat. Na wat stenen te hebben gegooid en met wat stokken te hebben gezwaaid wisten we de baviaan weg te jagen en hij liet de daypack achter. Hij kon er niets mee, de rits was net iets te ingewikkeld.

Een andere activiteit die we in deze laatste dagen hebben ondernomen is Shark Cage Diving. Dit houdt in dat je met een boot mee gaat de oceaan op. Vervolgens wordt er wat aas in de oceaan gegooid om de nieuwschierige, maar levensgevaarlijke, Great White Sharks te lokken. Wanneer de eerste haai is gespot wordt er een kooi het water ingelaten en aan de zijkant van de boot vastgemaakt. Per 4 personen wordt je in de kooi gelaten en kun je de haaien van onder water bekijken. In totaal duurde de trip op de oceaan zo'n 4 uur, en zijn we naar Shark Alley gegaan. Dit is een gebied buiten de kust van Gansbaai (vlakbij Hermanus waar we voorheen de walvissen hebben gezien). Hier worden ongeveer 75% van alle documentaires over Great White Sharks opgenomen. Geloof mij, het stikt er van. Wij hebben intotaal, in het laagseizoen, 9 verschillende gezien. Het was erg indrukwekkend om die haaien van zo dichtbij te zien en er over te leren.
Het was een mooie activiteit om nog even te ondernemen, aangezien het vaak genoeg is gebeurd dat we tijdens het surfen of zwemmen uit het water werden geroepen door het Shark Alarm. Dit terwijl we de haaien nog nooit daadwerkelijk hadden gezien. Het gaat echter wel compleet tegen human nature in om stil te blijven zitten in de kooi terwijl zo'n killermachine je kooi praktisch aanvalt en heen en weer schud. Ik zal in mijn fotoalbum wat foto's plaatsen die ik vanaf de boot heb genomen, zeker de moeite waard om even te kijken!

Voor de komende dagen staat niet zo heel veel meer op het programma. We verhuizen naar Cape Town, gaan nog naar een Goldfish concert in Clifton Beach en verder hopelijk tenminste nog één keer surfen, maar dat ligt geheel aan de golven (en haaien).

Komende week verhuis ik uit SA, om mijn familie te bezoeken in de VS. Dan verwissel ik het lekkere weer (30 graden ,blauwe lucht) voor het winterse klimaat van Pennsylvania, brr.

Reacties

Reacties

Dennis Tak

Mooi verteld! Als ik het zo lees ga je SA wel missen denk ik.

Verder gave foto's van de haaien! :D

Jacqueline

Hoi Gydo, waarom was je ook al weer in Zuid Afrika: vakantie of studie :p ? Je bent een ervaring rijker en hebt er in ieder geval van genoten. Mss heb je nog wat tips voor Dennis.
Goede reis en veel plezier in USA.

Amanda

Wouw Gydo!
Je onderschatte die bavianen he ;) Leuk verhaal. Je maakt zo echt wat mee!
Ik hoop dat je met heel veel plezier kan terugkijken op de periode dat je in Afrika hebt gestudeerd. Een hele fijne en veilige reis naar je ouders in de VS en uiteindelijk naar Nederland.
Alvast hele fijne kerstdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!
x Amanda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!